Wie? Wat? Waar? Waarom?
Daarom geef ik ontwerplessen!
Mensen vragen mij weleens; "Waarom word je geen echte leerkracht?" Mijn antwoord is meestal kort door de bocht: “Omdat ik daar niet voor ben gemaakt”.
Als ontwerper ligt mijn passie bij vormgeving in de breedste zin van het woord. Ik geef kunst- en ontwerplessen op scholen.
Ik zet mijn passie graag in om leerlingen inzage te geven in hoe je van een idee naar een ontwerp komt en daar weer een product van kunt maken. Het geeft me voldoening om te zien dat ze iets leren over het ontwerpproces, maar het maakt me nog blijer wanneer ik leerlingen met stralende gezichten zie, die iets moois maken, waar ze zelf over hebben nagedacht.
"Het is eigenlijk net als het maken van een fantasiesoep".
Ik geef ze tools in de vorm van uitdagende opdrachten om hun fantasie te prikkelen. Als ik merk dat ze vastlopen dan help ik ze op weg. Soms zijn het problemen met de technische uitvoering en soms krijgen ze te maken met blokkades.
Het stimuleren van creativiteit en oplossingsgericht denken kan op verschillende manieren tot uiting komen. Het is eigenlijk net als het maken van een ‘fantasiesoep’. Je geeft een aantal ingrediënten, maar de soep wordt bij iedereen anders en dat maakt de smaak nog interessanter!
De één bewandelt liever de gebaande paden en de ander zoekt graag de grenzen van de creativiteit op. Voor beide ligt een andere uitdaging in het proces.
Dit zijn de denkers, makers en doeners, zij geven de toekomst vorm. Laat ons vanaf de zijlijn helpen met het creëren van werelden en het omverblazen van denkbeeldige muurtjes, zodat deze vormgevers ook de uitdagingen van de toekomst kunnen trotseren!
Barbara Schilling
Schoenenontwerper / Vormgever / Kunst-juf